Odds & Sods

13 september 2023 - Alaska, Alaska, Verenigde Staten

Vanwege een grensovergang tussen Akaska en Yukon die een week voor de reis werd gesloten voor alle verkeer waren we genoodzaakt een andere route te nemen. Betekent hier al snel een omweg van enkele honderden kilometers. Omdat het programma verder redelijk vast stond betekende dat dus lange reizen.  En hier in het noorden van de wereld hebben ze ‘highways’ die het predikaat weg nauwelijks zou mogen hebben. Gewoon erg slechte wegen, nauwelijks onderhouden en veelal onverhard, hobbelig en voorzien van gravel.  Je kunt je dus wel voorstellen dat we hierdoor regelmatig ‘stops’ maakten met als voordeel genieten van de oneindige lijkende vergezichten in deze wereld die nog grotendeels ongerept is. De herfst (fall) is inmiddels z’n intrede aan het doen en dit levert dan ook de meest prachtige kleuren op.

BC5C8AE3-068B-4C2E-9C10-8FED75036B95

B393E586-5FC9-4E9D-929E-303F96E3E5CD

378EA65A-D056-488B-88A9-A22883B68800
Onze border passing was vervolgens bij het plaatsje Beaver Creek die niet voor niets zo is genoemd. Overal in de vele kleine waterpartijen zag je de beverdammen.

DSC_5513DSC_5527 bever boom 2

Helaas geen bever gespot maar wel werden we onderweg verrast met een female Moose ( groot soort eland). Prachtig dier dat in alle rust de de weg overstak vlakbij een ‘hunting camp’ ( jagerskamp ) die voor deze moose gelukkig nog in diepe rust verkeerde. Het hunting seizoen is hier in Alaska en de Yukon vorige week begonnen en dat zie je dan ook aan de vele jagerskampen aan de kant van de weg. Met daarbij grote 4 wheel drive vehicles en enorme op caravans lijkende ‘ mobile homes’. Vanuit de bus konden we de Moose op redelijke afstand spotten en foto genomen. Omdat de Moose van ons af liep heb ik dan ook maar hoofdzakelijk vanuit de bus de brede billen van dit grote beest vastgelegd. En eerlijk gezegd vind ik daar niets mis mee :).  Schijnt dat de Moose tijdens het hunting seizoen moeilijker te spotten is omdat ze het gewoon door hebben dat ze als biefstuk op de bbq gezien worden. We hadden dus mazzel aldus de gids.

MooseMooseMooseHunting CAMPJagers kamp

Nog even terug naar het passeren van de ‘border’ even eerder  Zijn we in Europa niet meer gewenst maar na afgeven paspoorten werden vragen gesteld zoals, hebben jullie drank bij je en heeft een van jullie 10.000 dollars in cash bij je. Was het maar waar dacht ik en met mij de rest in de bus. En op de vraag uit welke nationaliteiten zich in de bus bevonden werd er door een aussie ‘odds and sods’ gezegd wat niet erg werd gewaardeerd door de strenge custum officer. Gelukkig mochten we na het stempelen verder waarna er door de toergids werd gezegd dat deze officers niet van grapjes houden en dus voorlopig bij borders geen ‘odds and sods’  meer te roepen.
Doen we dus ook maar niet weer maar de uitdrukking staat gegrift in mijn hoofd. Wat het betekent ? Different kind of things that are usually small and important. Tsjaa daar zal de custumofficer wel anders over gedacht hebben.

Nog enkele foto’s van de kleurenpracht en de vergezichten vanaf de Denali Highway.

8CC0A1F9-483F-4B4B-BE3B-0181E00C2145 DSC_5446DSC_5463DSC_5458DSC_5446DSC_5418

1. Aly:
    13 september 2023
    Mooi verslag en foto's Jack, geniet verder van je reis
  2. Johan Akkerman:
    17 september 2023
    Mooie foto's en weer een mooi verhaal!!!