Nachten en Happy

13 juli 2011 - Pec, Servië

Alweer bijna 9 maand Kosovo. Tijd gaat snel al heb ik dit in de eerste maanden van mijn verblijf hier behoorlijk anders gevoeld. De kou ligt gelukkig achter ons en momenteel is het hier dagelijks zo'n + 30 - 35 gr. Lekker warm en als ik zo de berichten uit Nederland hoor niets te klagen dus.

In het werk druk met allerlei managementzaken. Veel van deze werkzaamheden komen overeen met wat ik de laatste jaren thuis in Nederland/ Groningen deed. Ik red me er dus prima mee. Verder zie ik hier veel projecten waar enthousiast aan begonnen wordt maar die bijna nooit afgemaakt worden ( waar ken ik dat toch van...). Tsjaa....best european practices....Nog een lange weg te gaan dus.

Eulex

Politiewerk hier kent zoals gezegd veel gelijkenissen met Nederland en andere Europese landen maar op een aantal punten verschilt het toch wel degelijk. Ik noem alleen maar dat er hier soms dagelijks en in ieder geval wekelijks vuurwapens gebruikt worden. Anders gezegd...er wordt veel geschoten. Soms  schietpartijen binnen rivaliserende familes, soms in de uitgaansgelegenheden, vaak rondom rivaliserende gambling- shops en vaak ook tijdens huwelijken. Happy shootings dus. Mag nu niet meer maar vinden bijna dagelijks plaats. Zeker in het huidige 'summerseason' die elk jaar zo'n 2-3 maanden duurt. In bijna 2-3 maanden tijden worden honderden huwelijken voltrokken en bij veel van deze huwelijksfeesten wordt veel en vaak geschoten. Is nog van oude en vroegere tijden maar is nu verboden. Zo nu en dan zie je in verband met deze happy shootings politieacties en ik heb dan ook veel respect voor de collega's die deze wetgeving moeten handhaven. Je zult er maar heen moeten...gemiddeld huwelijksfeest heeft zo'n 500- 1500 aanwezigen, veel drank en korte lontjes....en dan optreden tegen meerdere in de lucht knallende feestgangers. Ook gisteren weer inbeslagname van vuurwapens tijdens feest...ook aanhoudingen, verzet etc. Zelfs aanhouding van restauranteigenaar die medeverantwoordelijk is voor deze misdragingen. Bestuurlijke aanpak...

WeddingpartyWeddingpartyWeddingparty

Ik heb verder soms het gevoel dat er op elke hoek van de straat wel iemand woont die in het bezit is van een AK47 of ander automatisch wapen. Wat echter opvalt is dat het met de moorden dit jaar behoorlijk meevalt. Zelfs de plaatselijke Kosovo Police spreekt van een tot op heden in general stabel, calm & quiet situation. En vergeleken met andere jaren is dat ook zo. Vorig jaar 14 moorden en dit jaar tot nu toe 3...en ik heb het dan over de bij de KP bekend geworden moorden. Maar het jaar duurt nog enkele maanden en dus maar even afwachten wat de eindstand gaat worden.

Zoals ook hierboven al gemeld bij de weddingparties neemt de KP hier met gevaar voor eigen leven wapens en ander materiaal inbeslag. Gemiddeld genomen doen ze moedig en veel goed werk op dit terrein. Elk weekend VCP's/ Vehicle Check Points in en rond de diverse cities en villages met daarbij elke keer een buit van meerdere (automatische) vuurwapens, AK47 etc. Bij een inval enkele maanden geleden werden de in bijgaande foto's getoonde 'spullen' aangetroffen. Lijkt me behoorlijk georganiseerd en onderzoek is nog gaande. Noot JFK: foto's en beelden zijn al eerder in de Kosovo media en op Kosovo TV geweest. Wellicht ontstaat de indruk dat ik hier dagelijks het gevoel heb in het wilde westen te verkeren. Niets is minder waar. Ondanks de geschetste 'gevaren' heb ik me persoonlijk nog nooit bedreigd en/ of onveilig gevoeld. Dat wil niet zeggen dat me niets kan overkomen. Ongeluk zit in klein hoekje....en alertheid en GBV blijft hier van groot belang.

Inbeslaggenomen wapens/ magazijnen/ maskers/ etc. Inbeslaggenomen wapens/ magazijnen/ maskers/ etc.Inbeslaggenomen wapens/ magazijnen/ maskers/ etc.

Bijne elke morgen zo rond de klok van 04.30- 05.00 uur worden de bewoners van deze stad ( en dus ook ik) wakker geroepen door een wel heel erg luid sprekende immam of een van diens knechten. Dit alles gebeurt via versterkers die op de minaret van de moskee zijn geplaatst ( 4 stuks en dus in alle windrichtingen).  Opgeroepen wordt er dan om te bidden in de moskee. Dit gebeurt zo'n 4/5 keer per dag. Voor mij is het echter het sein om dan naar het toilet te gaan. Vaak kijk ik dan even naar buiten en zie eigenlijk nooit iemand richting moskee lopen, fietsen, rijden. Gewoon niemand op straat dus. Binnen m'n eenheid werken nu zo'n 6 Turkse collega's en door een van hen werd me verzekerd dat je tijdens het 'oproepen tot gebed' eigenlijk al in de Moskee behoort te zijn en dat je daarom niemand op straat ziet. Is een gebruik afkomstig van 'vroegere tijden' waarin de mensen nog geen horloges etc hadden. Discussie dat het oproepen tot gebed dan niet meer nodig is omdat de gelovigen al binnen behoren te zijn en in deze tijd van horloges, klokjes en gsm's liep op niets uit. Noot JFK: We hebben een uitstekende relatie met onze uitstekende en aardige Turkse collega's en hanteren veelal het principe van 'live and let live' en we leren veel van elkaar.

Moskee in Peja

Wakker worden van een tot gebed oproepende immam is inmiddels iets wat al redelijk in m'n systeem is geworteld. Niet dat ik het prettig vind maar ik heb er mee om leren gaan en het zij zo. Waar ik echter niet mee om zal leren gaan is iets wat me afgelopen donderdagnacht overkwam. Rond de klok van 02 uur werd ik wakker van een geluid alsof er een hond of kat vanuit de hal in m'n slaapkamer kwam lopen. Je kent het vaak wel..poten met nagels die over parket lopen/ rennen.  Half slapend kwam ik overeind en in het half donker zag ik tot mijn grote schrik een 'harig beest' mijn slaapkamer instappen. Groter dan een kat en onze JR maar kleiner dan een Sint Bernard. In een refelx pakte ik m'n zaklantaarn die naast m'n bed lag ( dat is wel nodig in een land met meer powercuts dan power) en ik scheen het beest gelukkig in 1 keer recht in de ogen. Kennelijk schrok het beest ook van mij zodat hij (of zij) onmiddellijk rechtsomkeerd maakte en richting badkamer liep. Ik uit bed en in m'n 'underwear' ook richting badkamer. Vanuit de hal een wandelstok gepakt en de deur van de badkamer dicht gedaan. Wat ik vervolgens hoorde....een beest dat kennelijk omhoog probeerde te springen richting een  'bovenlichtje- raampje dat half open stond met openzijde aan de bovenkant.... Dit springen deed dit beest vanuit m'n bad maar omdat het nogal hoog was en het beest omhoog spong tegen badkamertegels viel het telkens weer naar beneden in het bad. Ik hoopte uiteraard vurig dat het hem ( ik ga verder uit van een m) zou gelukken het raam te bereiken. Dit gelukte echter een 5 minuten niet. Vervolgens heb 'kistjes- dienstschoenen en een lange broek aangedaan. Half slapend het plan uitgedacht om de voordeur open te doen en de rest van de deuren te sluiten. ik hoopte dat het beest dan via de voordeur zou kunnen ontsnappen naar de gemeenschappelijke hal. Van daaruit zou het ook niet kunnen ontsnappen maar ik zou het beest dan in elk geval 'kwijt' zijn. Bedacht en zo gedaan. Met gevaar voor eigen leven vervolgens de badkamerdeur weer opgedaan met de wandelstok in de aanslag. Direct daarop naar slaapkamer gerend waarna ik door kier stond te kijken of hij de hint zou snappen....Hierbij schijnend met de zaklantaarn in de richting van de badkamerdeur. Heel even dacht ik dat het zou lukken, het beest keek even om het hoekje ( en we keken elkaar even aan) om daarna direct weer de badkamer in te rennen. Het beest ging door met wat ik aannaam vruchteloos omhoog springen om weg te kunnen komen. Ik heb vervolgens de badkamerdeur weer dicht gedaan en probeerde een 2e plan te bedenken...daarbij flitste ook door m'n hoofd dat ik zo rond de klok van 04.30 - -05 uur wakker geroepen zou worden en dat ik dan naar het toilet- in de badkamer- zou moeten. Het zweet brak nu aan alle kanten uit...van de warmte natuurlijk....haha.  Ik had nl nog geen idee met wat voor harig monster ik te maken had. Terwijl ik zo stond na te denken werd het op een gegeven moment heel erg stil in de badkamer....te stil....zou het beest er in geslaagd zijn omhoog te springen en via het klap/ steekraam naar buiten te gaan??? Kon het me niet voorstellen maar het bleef toch wel heel erg stil...Zou het achter de deur op me staan te wachten om ... voorzichtig heb ik de badkamerdeur geopend en met de stok in de aanslag zag ik behalve een smerige boel/ ravage geen beest meer in de badkamer. Wel zoals gezegd een vieze bende...en een redelijk groot gat in het plafond...met veel steengruis en modder op de vloer en wanden. Verder veel vieze 'pootafdrukken'op de vloer, wanden in de badkuip. Gezien het gat in het plafond ( diameter zo'n 10-12 centimeter) en het gruis daaronder op de vloer was het beest via dit gat de badkamer in geduikeld...is m'n theorie. En na vele mislukte pogingen is het hem gelukt te ontsnappen...Gelukkig voor hem en voor mij. Na een heerlijk koud blikje Peja bier maar weer op bed gegaan. Beetje onrustig geslapen verder en iets eerder dan normaal naar toilet geweest en deze keer geen 'roepende wekker' nodig gehad.

Google foto v Steenmarter 100% confrontatieSteenmarterSteenmarterSteenmarterSteenmarterSteenmarter

Daags er na ben ik met 3 andere collega;s naar Dubrovnik geweest. Fantastische stad en hier weer helemaal tot rust gekomen. Op Facebook binnenkort meer foto's.

DubrovnikDubrovnikDubrovnikDubrovnikDubrovnikDubrovnikDubrovnik

Twee weken geleden is Marc een weekend op bezoek geweest. Was een top vader en zoon weekend waarin we o.a. hebben gehiked tot op zo'n 2000 mtr hoogte, een farewell party van vertrekkende internationale collega's bijgewoond en verder heerlijk eten en drinken. Ook een biertje gedaan op een terras in het centrum van Peja. Dit alles opgeluisterd met vuurwerk en het fantastische uitzicht wat een terras soms kan bieden. Na m'n zomerverlof komt Ju ook nog even langs met een vriendin en El en Elisa zijn in februari al geweest en al deze familiaire bezoekjes luisteren het leven behoorlijk  op. Wat kan een mens zich dan soms happy voelen. En daar hebben genoemde nachten geen enkel effect op. Heerlijk!

Rugova CanyonContainer F10SemitronixRugova CanyonUN member

Behalve berichten op deze reislogger ben ik dagelijks actief op 'Facebook'en 'Twitter' met berichtjes en vele foto's.

1. jan Pieter en Harriet:
    13 juli 2011
    Heey Laiverd,

Prachtige verhalen,je had echt ook schrijver kunnen worden, k zie het helemaal voor me, haha.Ben blij dat dat hier in huis niet rondloopt.(brr)En mooi dat Marc bij je geweest is, dat jullie hebben genoten is zeker te zien.
    Bijna vakantie, jullie zullen er zeker naar uitkijken.
    Alvast een goede terugreis gewenst, succes en liefs van ons allemaal XX
  2. Siep:
    Hey Kanjer!

Wat heerlijk om weer een berichtje van je te lezen...als er tijd voor is ga ik er echt even voor zitten. Weer een smeuïg verhaal, ik had je wel even willen zien in 'underware' en wandelstok...'a real gentleman'!hahahaha. De roepende immam doet mij gelijk denken aan onze huwelijksreis op Cyprus, vertel ik je wel bij een wijntje aan onze boulevard. De geweren....jakkie, moet ik niks van hebben, wederom respect dat je je hoofd zo 'cool' houdt daar. Reis je weer veilig terug naar ons kikkerlandje? Werk se nog daar en toto heeeeeeel gauw!!! xxxx liefs
  3. Geert en Aly:
    14 juli 2011
    moi jack een mooi en een leuk verhaal dat verhaal van die steenmatter was zeer spannend de rest ook interesand.ben nu met mijn revalidatie bezig dat gaat uitstekend verder gaat het hier prima hou je goed en een goede vakantie .geert alij roge
  4. Judith van der Wolde:
    14 juli 2011
    Mooi! Hahaha heel geestig! Mooie foto's ook! Goede reis morgen en tot zaterdag! Liefs!
  5. anja:
    18 juli 2011
    Hey Jack,

K heb afgelopen zaterdag al van je nachtelijke avontuur gehoord...maar om het ff te lezen en de foto's erbij...brrr...niets voor mij! Verder die schietpartijen...dat het gebeurt en waarom?...risico loop je wel met dit soort situaties.Uitkijken dus.Nu k ben benieuwd naar de volgende verhalen...duurt ff want je bent/gaat heerlijk genieten van je welverdiende vakantie....lekker met z'n drieën!

Groeten van hier!!
    Xxx