Buen Camino

10 oktober 2021 - Santiago de Compostela, Spanje

Deze week was het 10 jaar geleden dat de film ‘ the Way’ uit kwam. Ik ga de film zeker nog een keer zien en dan deels m’n eigen Camino weer beleven.

The Way

Was voor mij (deels)  inspiratie om de Camino te gaan lopen en mijn ervaring van nu is dat maar weer blijkt dat iedereen zijn of haar eigen ‘Way’ en ‘Camino ‘ heeft in het leven. M’n laatste blog alweer vwb deze reis.  Ik heb genoten en ervaren en ik gun iedereen z’n eigen reis en Camino.

Bestemming

In m’n eerste week van deze Camino werd m’n oog 👁 getrokken naar een tattoo van een vlinder 🦋 op de zijkant van het hoofd van een serveerster. Het haar opgeschoren om de vlinder licht en lucht te schenken en ook om de gasten er mee van te kunnen laten genieten. Een bijzondere en ook pijnlijke plek leek me maar bij het laten plaatsen van zo’n ‘tekening’ zal het voor haar wel relatie hebben met een belangrijke gebeurtenis. Is een aanname van mij en het kan ook zijn dat ze het gewoon mooi vindt. Ze was erg druk en had niet echt tijd voor een praatje en dus zal de betekenis van deze tattoo wel onbeantwoord blijven. Van een andere tattoo vlinder 🦋 heb ik wel het verhaal en daarover zo meer.

Tattoo butterfly

Zo heb ik vele  verschillende tattoos gezien gedurende mijn Camino waaronder die van de gele pijl op enkele mannen hun onderbeen.

Tattoo on a leg ‘ Camino ‘

De man aan de bar (foto hierboven) was  een tachtig jarige Amerikaan uit Alabama die zo nu en dan nog enkele etappes van de Camino liep en dat al tientallen jaren lang.
Samen met vrienden was hij  ‘ verslaafd’ aan de Camino zei hij. Ik zou niet zonder kunnen en ik geef liever de voorkeur aan  ‘lopen ‘ en pijn lijden dan op een schommelstoel naar de televisie zitten kijken zo was zijn stelling. Zelf lijkt me beide activiteiten op die leeftijd nog niet zo’n gekke keus 😁.

Verder weet ik van een andere man waarom hij deze tattoo heeft laten zetten … ‘ just because I am in love with the Camino’ zo zei hij. Paul is een Canadees die elk jaar enkele weken tot een maand delen van de Camino loopt. Met z’n langere grijze haren in een staart en een kleine gitaar 🎸 bovenop z’n backpack heb ik hem enkele keren mogen ontmoeten.

Paul from Canada

Paul liep het liefst alleen maar aangekomen bij een alberque of hostel voor de overnachting pakte hij z’n gitaar en speelde hij de mooiste bekende meezingers. We kennen ze wel… streets of Londen, yesterday etc.  En onder het genot van enkele halve liters eindigde hij vaak met het lied ‘ Viva Espana’  tot groot genoegen van de aanwezige Spanjaarden. En door zijn dorstige inname genoten we ‘s nachts van een slapende en hevig snurkende Paul die er dan voor zorgde in de ochtend als een van de eersten weer weg te zijn. Hoefde hij het gezeur over zijn gesnurk niet aan te horen zo vertelde hij me een keer om vervolgens op weg te gaan naar een volgend concert 🎶.

Gitaar spelende 🎸 Pelgrim uit Canada

En als je achter deze jongedame liep (foto hieronder) werd je onmiddellijk vrolijk en kreeg je direct een glimlach. Haar naam was Antoinette maar omdat ze de ervaring had dat mede caminolopers haar naam niet goed konden uitspreken gaf ze er de voorkeur aan Tony genoemd te worden. Dat ik als Nederlander hier geen moeite mee had was verrassend voor haar. Tony kwam uit Bulgarije en was een bikkel en een erg goede loper . Zij liep vanwege haar snelheid veel mensen voorbij en bezorgde de achterblijvers en lopers dan een glimlach bij het zien van deze tattoo ‘ stay positive’. Prachtige spontane jonge vrouw die ik verder niet meer heb getroffen.

Pelgrim (F) with tattoo ‘ stay positive ‘

Tattoos vertellen vaak een verhaal en er is er in ieder geval 1 van een vlinder 🦋 die me altijd bij blijft. Ik raakte in gesprek met een vrouw, van midden 40 jaar. Zij liep deze Camino nu voor de 2e keer. Een keer eerder met haar moeder en haar broer en nu met haar dochtertje van10 Jaar oud. De eerste keer hadden ze een deel van de Camino gelopen als wens van haar moeder. Nu liep ze de Camino als grote wens van haar dochtertje vanaf Pamplona en het voornemen was naar Santiago de Compostella te lopen met z’n tweeën en eigenlijk met z’n drieën.
De moeder had een tattoo van een vlinder op haar voet en op mijn vraag of dit een betekenis had antwoordde ze dat ze deze had laten zetten na de dood van haar 21 jarige dochter.

Butterfly

Ze had deze vraag nog niet vaak gehad en vertelde er normaal niet gemakkelijk over. Nu voelde ze zich op haar gemak en vond ze het geen probleem haar verhaal te vertellen. Deze dochter had bij de geboorte een ziekte waarbij het de verwachting was dat ze niet oud zou worden. Ze leefde vanuit een rolstoel en is uiteindelijk toch nog 21 jaar geworden. Zelf had ze heel graag ook de Camino gelopen maar dat was vanwege haar ziekte een onmogelijkheid. Om deze dochter in gedachten toch mee te kunnen laten lopen met haar moeder en haar zusje heeft de moeder een tattoo van een vlinder 🦋 op haar voet getatoeëerd.  Zo was ze er nu toch een beetje bij en de tattoo is het symbool hiervan. Een vlinder is een prachtig en mooi schepsel waar mensen blij van worden maar helaas niet heel erg lang leeft zo vertelde de moeder mij. Dit verhaal bezorgde me kippenvel en als je dit hoort van een moeder in het bijzijn van een dochtertje van 10 wordt je even stil.
We hebben samen deze avond nog gegeten en kunnen kletsen over van alles wat ons in het leven bezig houdt. Zelf woont ze in Yukon, Canada 🇨🇦, vlakbij de grens met Alaska. En zij die me een beetje kennen weten dat Alaska een doel is wat hoog op m’n ‘bucket-list’  staat. Leuke gedachte om Yukon als vertrekpunt  te nemen van die reis.
We hebben afscheid genomen met een big hug en elkaar daarna niet meer gezien. Hun afstanden die zij dagelijks liepen waren korter. Fantastisch wat ze samen doen en beleven. En dat allemaal in het gevoel dat ze niet met z’n tweeën maar met z’n drieën zijn.  Prachtige en lieve mensen!

Ik sluit af met Maria, de Française waar ik eerder in een blog iets over schreef.  Ik kwam haar onderweg toch nog een keer weer tegen… liftend met een vriendin.

Liften naar S de C
Wat was het geval. Maria moest voor een bepaalde datum in Santiago de Compostella zijn om voor een oude man een kaarsje aan te steken in de ‘Cathedral’.  Dat had ze hem beloofd en die belofte wilde ze koste wat het kost gestand doen. De oude man had ze in de eerste week ontmoet en hij was zelf niet meer in staat het op tijd te halen. Had te maken met een oude belofte van de oude man. Details ben ik kwijt maar Maria zou het ‘halen’ en doen wat ze beloofd had.  Daarna zou ze terug gaan en haar eigen Camino afmaken. Ik heb Maria niet meer gezien maar wat een, lief, krachtig en prachtig mens.

Santiago de Compostella Cathedral

Mijn Camino zit er op. Een prachtig avontuur. Een reis vol ontmoetingen met veel bijzondere, lieve en prachtige mensen.  En natuurlijk ook mezelf regelmatig tegengekomen. Ik zal de reis de komende weken en maanden op momenten regelmatig herbeleven verwacht ik.  Zoveel indrukken en zoveel momenten die je raken en je doen beseffen dat je een gelukkig mens bent dat je dit allemaal kunt doen en mag beleven. Ik zal mijn reis, mijn Camino voortzetten. Hoe en op welke manier weet ik nog niet maar dat ik nog niet klaar ben met mijn Camino van het leven weet ik wel.
Ik wens iedereen een ‘ Buen Camino’ .

Dit blijft fijn

1. Anja:
    10 oktober 2021
    Wederom prachtig mooi om te lezen…petje af voor alle wandelaars & voor jou :) En idd dat je dit allemaal kan & mag beleven….hoe fijn is dat 😃 Fijne terug reis 👋
  2. Jack:
    10 oktober 2021
    Dankje Anja. Idd iets om ‘gratefull’ voor te zijn.
  3. Roel Arends:
    10 oktober 2021
    Prachtig eindverslag Jack. Mooi dat je zoveel opgedane ervaringen met ons hebt willen delen. Ben overigens wel benieuwd wat jouw eventuele tattoo zal zijn haha. Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie en tot horens. Goeie reis terug morgen 🍀🍀
  4. Jack:
    10 oktober 2021
    Thanks Roel. Er zijn er meer benieuwd naar ‘mijn ‘ tattoo 😁🙃.
  5. Johan Akkerman:
    11 oktober 2021
    Hoi kerel, je verhalen in details en beleving hoor ik graag. Verder alleen maar respect en bewondering en verder val ik stil.
  6. Jack:
    11 oktober 2021
    Hey Joop. Bedankt. Kletsen snel keer bij onder van een ‘ servezza’.
  7. Marianne Van Elp:
    12 oktober 2021
    Wat een reis, wat mooi en dan al die verhalen en foto’s….. en nu alles verwerken en dan naar Yukon & Alaska … ook adembenemend prachtig!
  8. Jack:
    13 oktober 2021
    Thanks Marianne. Nieuwe plannen maken altijd leuk en Yukon en Alaska … lijkt me ook adembenemend.